kazu2000のブログ / 社寺仏閣巡り

神社が好きで関西を中心に廻っています。kazu1000のブログ記事が満杯になりましたので、このkazu2000より引き続き投稿致します。

【神道】(しんとう、しんどう)【Shinto】 Japanese spirit

「神道」(しんとう、しんどう)は、日本の宗教。惟神道(かんながらのみち)ともいう。教典や具体的な教えはなく、開祖もおらず、神話、八百万の神、自然や自然現象などにもとづく多神教。自然と神とは一体として認識され、神と人間を結ぶ具体的作法が祭祀であり、その祭祀を行う場所が神社であり、聖域とされた。




神道は古代日本に起源を辿ることができるとされる宗教である。宗教名の多くは日本語では何教と呼称するが、宗教名は神教ではなく「神道」である。伝統的な民俗信仰・自然信仰を基盤に、豪族層による中央や地方の政治体制と関連しながら徐々に成立した。また、日本国家の形成に影響を与えたとされている宗教である。


神道には確定した教祖、創始者がおらず、キリスト教の聖書、イスラム教のコーランにあたるような公式に定められた「正典」も存在しないとされるが、『古事記』、『日本書紀』、『古語拾遺』、『宣命』といった「神典」と称される古典群が神道の聖典とされている。森羅万象に神が宿ると考え、天津神・国津神や祖霊をまつり、祭祀を重視する。浄明正直(浄く明るく正しく直く)を徳目とする。他宗教と比べて現世主義的といった特徴がみられる。神道とは森羅万象を神々の体現として享受する「惟神の道(かんながらのみち、神と共にあるの意)」であるといわれる。教えや内実は神社と祭りの中に伝えられている。『五箇条の御誓文』や、よく知られている童歌〔わらべうた〕『通りゃんせ』など、日本社会の広範囲に渡って神道の影響が見受けられる。



     




神道は奈良時代以降の長い間、仏教信仰と混淆し一つの宗教体系として再構成されてきた(神仏習合)。その一方で伊勢神宮のように早くから神仏分離して神事のみを行ってきた神社もある。明治時代には天皇を中心とした国民統合をはかるため、全ての神社で「神仏分離」が行われた。



     




神仏分離」について



A)神号に仏語の使用を禁止


神号に大菩薩、権現、牛頭天王などの仏教用語を使用することを禁止しました。例えば、「八幡台菩薩」は「八幡神」に改められました。


B)神宮寺の廃止


神社に付属した神宮寺などの仏教的な建造物の廃絶が行われました。


C)別当・社僧の還俗


全国神社内の別当・社僧に還俗を命じ、神職と僧侶の区別をはっきりさせました。「神宮寺」においては、社僧と呼ばれる仏教の僧侶が、神前読経など神社の祭祀を仏式で行っていましたが、そのトップを「別当」と呼んでいました。こうした別当や社僧は、神宮寺の廃止に伴ってその地位を失い、出家した仏教の僧侶が神社の祭祀に関わらないようにしました。


D)神社内の仏像・仏具の除去


神社の中にある仏像・仏画や仏具は取り除くべしという指令が出されました。これは必ずしも仏像や仏具を破壊せよという命令ではなかったのですが、江戸時代の「寺請制度」と呼ばれる幕府の間接統治のシステムの一翼を担った仏教界の腐敗に対する民衆の反発を背景として「廃仏毀釈」運動が起こり、各地で寺院や仏像、経典を破壊する運動が起こりました。この騒ぎは数年で収まったのですが、結果的に多くの貴重な文化財が失われました。




現代の神道


神道に属する神々を祭神とする社を神社(じんじゃ)といい、全国の神社の大部分は神社本庁が統括している。神社本庁は「庁」と称しているが、行政機関ではなく宗教法人の一つ。








【Shinto】 Japanese spirit


Shinto ("the way of the gods") is the indigenous faith of the Japanese people and as old as Japan itself. It remains Japan's major religion alongside Buddhism.


Introduction
Shinto does not have a founder nor does it have sacred scriptures like the sutras or the Bible. Propaganda and preaching are not common either, because Shinto is deeply rooted in the Japanese people and traditions.





"Shinto gods" are called kami. They are sacred spirits which take the form of things and concepts important to life, such as wind, rain, mountains, trees, rivers and fertility. Humans become kami after they die and are revered by their families as ancestral kami. The kami of extraordinary people are even enshrined at some shrines. The Sun Goddess 





Amaterasu is considered Shinto's most important kami.




A prominent rock is worshiped as kami.



In contrast to many monotheistic religions, there are no absolutes in Shinto. There is no absolute right and wrong, and nobody is perfect. Shinto is an optimistic faith, as humans are thought to be fundamentally good, and evil is believed to be caused by evil spirits. Consequently, the purpose of most Shinto rituals is to keep away evil spirits by purification, prayers and offerings to the kami.


Shinto shrines are the places of worship and the homes of kami. Most shrines celebrate festivals (matsuri) regularly in order to show the kami the outside world. Shinto priests perform Shinto rituals and often live on the shrine grounds. Men and women can become priests, and they are allowed to marry and have children. Priests are aided by younger women (miko) during rituals and shrine tasks. Miko wear white kimono, must be unmarried, and are often the priests' daughters.


Important features of Shinto art are shrine architecture and the cultivation and preservation of ancient art forms such as Noh theater, calligraphy and court music (gagaku), an ancient dance music that originated in the courts of Tang China (618 - 907).






Ise Jingu is Shinto's most sacred shrine.



Shinto History
The introduction of Buddhism in the 6th century was followed by a few initial conflicts, however, the two religions were soon able to co-exist and even complement each other. Many Buddhists viewed the kami as manifestations of Buddha.


In the Meiji Period, Shinto was made Japan's state religion. Shinto priests became state officials, important shrines receive governmental funding, Japan's creation myths were used to foster a national identity with the Emperor at its center, and efforts were made to separate and emancipate Shinto from Buddhism.


After World War II, Shinto and the state were separated.






Tokyo's Meiji Shrine is dedicated to the spirits of Emperor Meiji.






Shinto Today
People seek support from Shinto by praying at a home altar or by visiting shrines. A whole range of talismans are available at shrines for traffic safety, good health, success in business, safe childbirth, good exam performance and more.


A large number of wedding ceremonies are held in Shinto style. Death, however, is considered a source of impurity, and is left to Buddhism to deal with. Consequently, there are virtually no Shinto cemeteries, and most funerals are held in Buddhist style.



Gion Matsuri in Kyoto